Aktuality
Kolářství - žebřiňáky, formanské vozy, loukoťová kola
Kolářství je dnes již zaniklé řemeslo, které se zabývalo výrobou a údržbou dřevěných žebřiňáků, vozů, sání a samozřejmě loukoťových kol.
Koláři také vyráběli také dopravní sáně, hospodářské nářadí jako jsou pluhy, brány, válce, trakaře, kolečka a nespočetné množství dalších výrobků, ale především LOUKOŤOVÉ KOLA.
Loukoťové kolo je kolo, jehož ráfek se skládá z jednotlivých částí - loukotí. Poskládání těchto dílů do kruhu tvoří ráfek kola, který pak většinou byl opatřen po obvodu ještě kovovou obručí. Ke každé loukoti pak zpravidla vede od středu kola jeden paprsek.
K výrobě vozů a dalších výrobků používali koláři houževnaté dřevo, zejména jasanové, jilmové, javorové. Jako „vazového“ dřeva uplatnili břízu. Tam, kde nepotřebovali houževnaté dřevo využívali bukové, dále velmi tvrdé a husté habrové a dubové. Na korby kočárů a části, které nepotřebují houževnatosti a nejsou vydány značnému namáhání, užívali topolové, smrkové i jedlové dřevo. Důležité bylo, aby bylo zcela bez kazu, pevné a houževnaté.
K vlastnímu zpracování používali tenká kulatá dřeva, silné fošny, špalky a klády, které štípali, rozřezávali a rozmítávali buď ručně, nebo na větších dílnách i strojově. Křivé součásti, které jsou v kolářství potřeba ve značném množství, zejména při výrobě kočáru, zhotovovali ohýbáním. Ohýbání se provádělo napařováním dřeva. V kotli, který stál opodál dílny, se topilo, pára se hadicí přiváděla asi do třímetrové dřevěné bedny, kde byly narovnány hotové dílce k napaření. Doba paření se měnila podle síly dřeva. Výrobky se ohýbaly podle forem, které se upevňovaly pomocí klínů a ztužidel. Poté musel dílec někde poblíž kamen řádně vyschnout. Potom se už získaný tvar nezměnil.
Historie kolářství
Už ve 12. století pracovali koláři úspěšně vedle zručných bečvářů, kotlářů a dalších řemeslníků.
V 15. století se kolář nevěnoval pouze výrobě loukoťových kol, ale zhotovoval celý vůz. Základními produkty kolářů byly menší i velké vozy, vozky, trakaře, řeznické špalky, ale i sáňky a lyže. Kolář byl vedle kováře, s nímž nezbytně spolupracoval, pro vesnici nepostradatelný. Kolář vytvořil dřevěné dílo, které poté kovář okoval.
V 19. století zůstávají koláři u tradičního kolářského sortimentu výrobků. Vyráběli součásti nebo celé hotové domácí i hospodářské náčiní, nářadí a dopravní prostředky.
V současné době toto krásné kolářské řemeslo již zcela vymizelo. Formanské vozy ani trakaře již nikdo nepoužívá.
Toužíte-li vlastnit loukoťové kolo, žebříňák, trakař nebo kolečko krásné dekorativní kousky, připomínající staré časy, navštivte e-shop www.keliwood.cz, kde najdete krásnou a funkční repliku loukoťového kola, žebřiňáku, trakaře i koleček, která podtrhne kouzlo a romantiku vaší zahrady.